Search This Blog

Bercuti di Penang (Part 1)

Assalamualaikum & hi,

Alhamdulillah sekali lagi berpeluang melawat Penang. Pertama kali melawat Penang semasa sekolah menengah xx tahun yang lalu (saje tak nak bgtau kah kah). OMG terasa tua.

Penang sangat terkenal dengan budaya, heritage (malas nak translate sorry haha) dan makanannya. Untuk pengetahuan korang, Georgetown telah tersenarai di dlm UNESCO World Cultural Heritage Site. Kelass sangat. So, pada mereka2 yang suka makan (mcm aaaku), barang2 vintage and bangunan lama (mcm aku juga, semua nak sapu kan) memang digalakkan bercuti di Penang.

Aku bercuti bersama dengan sepupu2. Kami bertolak dari Petaling Jaya, so perjalanan ambil masa dalam 4-5 jam. Tapi tengok jalan juga, klu jalan jem silap2 bole sampai 8 jam. Memang panas la bontot duduk dalam kete (gitu.. sungguh tak senonoh perkataan itteww).

Ok takmo buang masa u olls, maka mari la tengok apa yang ada kat Penang. Sebelum tu nak bgtau yang percutian ni adalah selama 2 hari 1 malam. So, banyak la tempat yg aku plan nak pergi tapi tak dapat. Sedih mak u olls.



Chulia Heritage Hotel

Di Penang, kami menginap di Chulia Heritage Hotel. Harga 1 bilik dalam RM130/semalam. Chulai Heritage Hotel terletak di 380, Chulia St, Georgetown. Waze je senang hehe.








Nasi Kandar Line Clear

Untuk lunch kami cuba Nasi Kandar Line Clear. Bole tahan juga. Aku tak pernah makan nasi kandar, poyo kan, tapi serius ni memang tak pernah. Nasi Kandar Line Clear ni agak dekat ngan Chulia Heritate Hotel. 5 minit jalan kaki. Bole la bakar sikit lelemak yang ada. Sampai kedai kang cover la balik *eh.
















Georgetown

Lepas kami merayap sekitar Georgetown. Since kami stayed 2 hari 1 malam je, kami mampu merayap kat tempat2 yg dekat ngan hotel je. 





Ais Tingkap

Kami juga mencuba Ais Tingkap. Aku dah bayangkan yang abang jual ais tingkap ni akan meniaga kat tingkap. Mesti rare kan. Tapi tak, dorang meniaga kat gerai mcm kedai makan lain haha. Tinggi sungguh imaginasi aku. Cendol kat sini pada aku sangat sedap. Tak bole lupe hokey, yummy yummy !
















Ok dah mengantuk tahap gaban, so terpaksa stop kat sini. Aku ni kaki tidur, dapat bantal je tak lengah terus lelap, tak tengok kiri kanan.. ewah. Nanti kita sambung kat part 2 ye. 


I hope you enjoy the pic taken by me, the amateur keh keh.


No comments:

Post a Comment